Exergigruppen i
Sigtuna
Utkast
till punkter i diskussionsunderlag för ett eventuellt ”manifest”/”handlingsprogram” .
Avsikten med dessa ”punkter” är att stimulera diskussionen
både inom och utanför Exergigruppen.
Följande citat är hämtat ur boken “Gryning
över Kalahari - hur människan blev människa”, av Lasse
Berg, utkommen 2005.
Citatet syftar endast till att ge en ”introduktion” till
tankegångar som gäller framtiden.
”För 100.000 år sedan
utgjordes den moderna människan av en liten grupp på mellan
20.000 och 100.000 afrikaner.
För omkring 10.000 år
sedan lade vi om vår livsföring i grunden. Vi började
hålla husdjur, istället för att jaga, och vi
började bruka jorden, istället för att samla. Det ledde
till en total omställning av hur vi bodde (på samma
ställe året runt), hur många vi var på samma
plats (uppåt hundra gånger så många per
ytenhet) och vad vi åt (produkter av mjölk och olika
sädesslag, som vi knappt alls fått i oss tidigare).
Det förändrade också
vårt utseende. Sedan vi lämnade Afrika har alla jordens
människor blivit allt mindre och fått en svagare benstomme.
Våra skallar reducerades också liksom dess innehåll
av grå massa. De mest dramatiska förändringarna i den
riktningen har ägt rum under de senaste 10.000 åren. Det har
att göra med att jordbruket och husdjuren gjorde det möjligt
att få ut mer mat per ytenhet. Men inte alltid mer per person.
Problemet var att denna nya mat var
mindre väl anpassad till vad evolutionen genetiskt lämpat oss
för. Sedan vi lämnat Afrika hade vi fortsatt att äta
gott, mycket fisk och kött, på våra vandringar
längs världens stränder, eller över asiatiska
mammutstäpper och europeiska renbetesland. Men nu gav oss
spannmåls- och mjölkdieten betydligt sämre mat.
Resultatet blev att vi krympte. Särskilt dramatisk blev effekten
bland människor i Asien som levde på en risdiet med endast
små inslag av animaliskt protein. Inte heller dagens afrikaner
ser ut så som de som fanns där vid tiden för vårt
uttåg ur hemkontinenten. Den grupp som anses ha behållit
mest av vårt ursprungliga utseende, vår kraftiga
kroppsbyggnad är invånarna på Nya Guinea.
Men med hjälp av egen produktion
av föda kunde vi nu organisera stora mängder människor i
byar, samhällen och så småningom för 6-5000
år sedan i städer och riken. Livet blev kanske inte så
kul och fritt som tidigare: mer hårt arbete och mindre
småprat på vandring mellan horisonterna.
Jordbrukssamhället gav oss också en mer kontrollerad och
skyddad, förvekligande miljö än jägar- och
samlarlivet i det fria. Här skapades också människans
första verkligt hierarkiska samhällen. Där några
få hade makt över många. Men dessa organiserade
människomassor gjorde att vi fick en makt över vår
omgivning som ingen djurart tidigare varit i närheten av. Vi blev
oövervinnerliga.
Vi var det första djur som
systematiskt började stjäla andra arters hela levnadsnischer.
Vi trängde bort svinen från rötterna. Rovdjuren
från deras byten, andra homininer från deras invanda
biotoper. Våra förfäders sociala organisation, skarpa
iakttagelseförmåga av hur andra djur beter sig och
tänker, goda minne samt verktyg gjorde dem till de mest
framgångsrika parasiterna någonsin. Bortträngd,
dödad, uppäten försvann den ena djurarten efter den
andra längs vår väg.
Under hela vår expansion
gällde också att vart än denna varelse begav sig dukade
de människor som redan fanns där under. Antingen det nu
berodde på tidiga folkmord, vår övermäktiga
konkurrens eller på att de förra invånarna helt enkelt
genetiskt sett slukades upp av denna framgångsrika människa
med sin explosiva befolkningstillväxt”.
Slut citat.
Så över till några hittills framarbetade ”punkter” att
bygga på, fundera vidare kring - och vidare: 1 - 8:
1.Vår civilisations historik -
Hur blev det så?
Vi ser hur den problematiska situationen för det
livsuppehållande systemet (biosfären) är ett resultat
av den historiska process som pågått de senaste
tvåtusen åren, ja, ända sedan plogen blev stilbildande
för människans förhållande till skapelsen.
Språk, symboler och metaforer är delar av vårt
kulturella och historiska arv. Olika tolkningar av de i skapelsen
(tillvaron) nedlagda principerna med hjälp av “naturlagar”
har under skilda epoker bidragit till att människans
verklighetsuppfattningar (paradigm) ändrats. Exergigruppens
strävan är att förstå och kommunicera
innebörden av de grundläggande naturlagarna och att
klargöra de begränsningar dessa sätter för
vår industricivilisations förmåga och
uthållighet samt peka på nödvändigheten av en
anpassning till dessa begränsningar.
Att Göra:
1.T.ex. arrangera sommarkurs i samverkan med Sigtunastiftelsen med
början sommaren 2007 med fokus på paradigmutveckling.
Vidareutveckling till någon form av ”fri akademi”längre fram.
2.Tt.ex. genom nationella och internationella kontakter söka
återkoppling på essäer och material som framkommit och
förhoppningsvis fortsätter att produceras inom gruppen.
3.
2. Den civiliserade människans
hybris.
Vi ser hur vår (västerländska) civilisation successivt
har förlorat förståelsen och respekten för de
grundläggande processer som bildar naturresurser. Vår
civilisation, som via det industriella synsättet har spridits
över större delen av världen, kan sägas ha gripits
av hybris och hyser illusionen att en överlägsen
förmåga att utveckla ny teknik skall kunna bemästra
redan uppkomna och uppkommande problem, såsom t.ex.
undergrävandet av det livsuppehållande systemet
(”miljöförstörelse). Exergigruppens strävan är
att beskriva hur några av de viktigaste av de i Sverige uppsatta
miljökvalitetsmålen inte kan uppnås med dagens
verklighetsuppfattning som bas. Exergigruppen vill med
utgångspunkt i Termodynamiken och särskilt begreppet Exergi
åskådliggöra sin grundsyn kring förändringar
och strategier samt åtgärder som synes nödvändiga
för att förverkliga dessa miljömål - och
därmed möjligen också bidra till en gynnsam global
utveckling.
Att göra:
T.ex
1.. Ett första steg utgör samtalsdagen den 17/5 06 där
deltagarna ges
relevant information bereds tillfälle att diskutera
sambanden mellan termodynamiken, exergi och hållbar utveckling
samt ges tillfälle att närmare ta del av
exergiberäkningar av vissa miljömål samt exergiutfall
när det gäller Sigtuna kommun.
2.Ett andra steg består i att tillhandahålla rapporter om
exergiberäkningar som gjorts
på olika anläggningar och kommuner och
sätta sådana beräkningar i samband med en bredare
samhällsutveckling.
3. Ett tredje steg består i att studera och vidareutveckla
kretsloppsbaserade lösningar som utnyttjar naturens egen
förmåga att omvandla avfall och andra föroreningar till
nya resurser. Ett exempel är att precisera hur reningsverk
där föroreningar med naturens hjälp omvandlas till nya
resurser i minst samma takt som föroreningarna förs dit kan
utvecklas och fungera. Därefter kan man gå vidare och
söka intresserad kommun/motsvarande samt ekonomisk sponsor
för pilotanläggning.
(Patent på en dylik anläggning har funnits sedan 1973
men icke kunnat förverkligas på grund av rådande
miljölagstiftning.)
(dessutom finns exempoet VA-system utan avlopp, Gammelgarn, Gotland)
4.
3. Drömmen om det Rationella
Paradiset - masskonsumtion av Exergi
Grunden till “miljöförstörelsen” (förändring
och förödelse av ekosystemet) utgörs av
masskonsumtion av exergi (den form av energi som
åstadkommer arbete
och som möjliggör alla förändringsprocesser).
Strukturer som av evolutionen byggts upp under miljarder år
(fossila bränslen, djur, växter, ren luft, rent vatten
och ren jord) konsumeras (förstörs)
oerhört mycket snabbare än de nybildas
Detta är icke hållbart eller uthålligt.
Vår civilisation, kännetecknad av otyglad
kreativitet och frihet, otillräckligt styrd av begrepp som
Varsamhet
Vördnad och Respekt, men felaktigt driven av ”Drömmen
om det Rationella
Paradiset” (ständig ekonomisk tillväxt, materiell
välfärd), har fått löpa amok samt har
nu även förhäxat kulturerna i världens
folkrikaste länder, Kina och Indien.
Att göra:
T.ex
.- klargöra praktiska konsekvenser för samspelet mellan
människa, samhälle, biosfär och geosfär;
- förändra synen på produktion och konsumtion till att
skapa hållbara produktions- och konsumtionsmönster;
- studera hur man kan anpassa ett marknadsekonomiskt synsätt till
den av naturlagarna bestämda verkligheten (se Jonathon Porrit:
”Capitalism - As if the World Matters”)
-
4. I realiteten bekrigar vi
ekosystemet.
Tillgång till jordbruksmark var en gång den dominerande
källan till välstånd och överlevnad i
västvärlden. Denna grundsyn på tillvaron har alltmer
förskjutits till exploatering av övriga naturtillgångar
genom kunskap som lett människans samhällssystem att
exploatera och dominera hela natursystemet på ett
långsiktigt icke hållbart sätt.
Oförståelsen för grundvillkoren för livet
på denna planet (i skapelsen) (tillvaron), uttryckta i
mångfald och exergi har alienerat människorna i vår
civilisation från ursprunget och lett oss in i en konflikt med
ekosystemet som närmast kan liknas med ett krigstillstånd.
Att göra:
T.ex.
1. Utnyttja Folke Günthers ”Permakultur-modell” som underlag
för seminarier, experimentanläggningar; bearbetning av
kommuner.
2. Samma beträffande VA-system utan avlopp, Gammelgarn, Gotland.
3. Hjälpa till att föra ut de positiva resultaten som
uppnåtts via BERAS - projektet som otvetydigt visar att (som
redovisas under samtalsdagen den 17/5)
4.
5. Vi måste reformera våra
system.
Den ”arkitektur” (systemutformning) från förra sekelskiftet
som kännetecknar våra högeneregiberoende
samhällen - storskalighet, standardisering, central styrning
och kontroll, storskalig ekonomi, etc. står i motsats
till vad vi ser i t.ex. ekosystemen där långtgående
decentralisering, snabba återkopplingar, få flaskhalsar och
hög resurseffektivitet är kännetecknande. Vi måste
reformera våra system i naturens riktning, överge det
rådande industriella och ekonomiska paradigmet som mer och mer
framstår som en återvändsgränd - i värsta
fall en dödsfälla. Denna reformering måste omfatta
vår syn på resurser, hur dessa bildas, exploateras,
förbrukas och återuppstår ur det naturliga kretsloppet.
Att göra:
T.ex
1. att intressera kommuner och byggnadsindustrin för
förslag som bygger på den omstrukturering ges i
Folke Günthers principer om Permakulturen. Konstruktiva och
väl underbyggda riktlinjer för sådan omstrukturering ge
s i Folke Günthers presentation den 17/5.
2.Studera omstruktureringen av transportsystemet inklusive
varudistributionen, energisystemet, sjukvårdssystemet m.fl. enl.
principerna för ”re-engineering of society”.
3. Utveckla framförallt den lokala (icke centraliserade och
styrda) framställningen och användningen av förnybara
naturresurser som ersättning för icke-förnybara
resurser.
4.
6. Termodynamiken är grunden
för verklighetsuppfattningen. Det Livsuppehållande systemet
är ett kategoriskt imperativ.
Termodynamiken är inte en lag som enbart gäller maskiner -
den rör världen! Den utgör en hörnsten i
naturvetenskapen, men är väl så mycket en lag som
sätter begränsningarna för hur vi utformar vårt
samhälle och vårt sätt att leva. Termodynamiken kan i
så motto sägas vara kvalitativ lika väl som den är
kvantitativ. De begränsningar den definierar för ett
samhälle grundat på hög energiförbrukning
förlänar den existentiell innebörd. Varsamhet,
Vördnad och Respekt blir nyckelbegrepp.
Modern uttolkning av termodynamiken (Prigogine) innebär att
förändring kan ske plötsligt och icke lineärt,
förändring kan vara omöjlig att förutse och kan ta
många vägar. De bevis som presterats är avgörande
ty de visar att naturlagarna inte beskriver framtiden utan de kan blott
ge en indikation av de gränser inom vilka människan och
samhället måste hålla sig. Oväntade och
oförutsebara förändringar i ekosystemen och i
biosfären kan radikalt ändra förutsättningarna
för mänskligt liv och samhälle. Om vi handlar efter
gamla verklighetsföreställningar utan hänsynstagande
till vad den moderna termodynamiken och eko-systemteorin
förtäljer oss riskerar vi ”apocalypse” av karaktären
”systemkollaps i Östersjön”. En global
klimatförändring är redan på väg men
icke-linjära språng kan snabbt förvärra
situationen. Det krävs därför stor Försiktighet,
Varsamhet, Vördnad och Respekt för skapelsen (det
livsuppehållande systemet) när vi utövar den
kreativitet och frihet som vi anser vara vår rättighet
(arvedel). En mänsklig kultur vars paradigm
(verklighetsuppfattning) grundas på total kontroll kommer att
gå samma öde till mötes som Jurassic Park.
Att göra:
T.ex
1. att verka för, (propagera för) att dessa
insikter börjar läras ut tidigt i skolundervisningen,
lärarhögskolorna, i medias programutbud gällande
livsåskådning; att få de religiösa samfunden
medvetna om den tidigare förbisedda kopplingen mellan fysikens
grundlagar för livet och den andliga dimensionen.
2.
7. Flera människor - stigande
energianvändning - ökande miljöförstöring
Världens befolkning ökar fortfarande med förfärande
hastighet - motsvarande omkring åtta svenska befolkningar om
året. Demografin utgör en stor del av problemet.
Dessutom, energianvändningen (exergiförbrukningen) ökar
starkt per capita -nio gånger sedan 1950 - och därmed
också förstörelsen av naturtillgångar,
såväl lagrade/ändliga som
flödande/förnyelsebara (ekosystemet och geosfären).
Strävan efter ekonomisk tillväxt i förening med
otidsenliga strukturer i samhället medför flaskhalsar och
slöseri som ytterst kan medföra kollaps för de system
som utgör hörnpelarna i vår civilisation. De enorma
ökningarna i av energianvändning (exergiförbrukning) som
skett och som planeras - inte minst i Sydost-Asien - och de därmed
förknippade oundvikliga utflöden och avfall, direkta och
indirekta, tvingar oss att identifiera och ta hänsyn till andra
intressenter och aktörer i skapelsen (tillvaron), även de
tysta: ekosystemet och ofödda generationer av människor,
m.fl. när vi strävar efter att förändra för en
hållbar framtid.
Att göra:
T.ex.
- 1. att Sverige med ledning av grundprinciperna för en sannare
verklighetsbild (och därmed om grunderna för hållbar
utveckling) systematiskt söker exempel globalt som
står i samklang med dessa grundprinciper.
- 2. se till att Sverige blir en aktivare aktör globalt för
att hävda principerna om hållbar utveckling genom att bl.a.
sprida kännedomen om sådana exempel och dessas innebörd
och konsekvenser.
- 3.
8. Ett Aniaraprojekt - hur vi
kommer vidare.
Sammanfattningsvis: Vi ser framför oss behovet av ett omfattande
forsknings- och utvecklingsprojekt i kombination med en
samhällsomfattande ”folklig dialog”, ett ”Aniara- projekt” -
oändligt mycket betydelsefullare för en bättre framtid
än t.ex. NASAs rymdprojekt - som inbegriper såväl
filosofiska, existentiella, naturvetenskapliga, teknologiska och
andliga aspekter. Vi är inte dömda att misslyckas. Det
är vårt nuvarande paradigm, (verklighetsuppfattning) som har
fört oss till ett misslyckande. Vi kan som civilisation lyckas, om
vi har modet och vågar medge nödvändigheten av att
reformera den gällande verklighetsuppfattningen (paradigmete)
genom ett omfattande nytänkande och omlärande, i vårt
praktiska handlande och i vår utbildning.
Att göra:
T.ex.
1. Stödja att hållbar utveckling införs som fokus
för studier i grundskola och gymnasiet samt vid landets
lärarhögskolor,
2. Studera utveckling för en hållbar samhällsutveckling
3.