Sigtuna Exergigrupp
DET HÅLLBARA SAMHÄLLET - ETT REALISTISKT
SAMHÄLLSPERSPEKTIV?
Subjektiva anteckningar - till övervägande del utformade
såsom frågor - från seminariet 20 januari 2005
på Sigtunastiftelsen under medverkan av ett 70-tal deltagare,
varav följande som inledare:
• Docenten Lars J Lundgren: Effektivitet och
rättvisa. Ekologisk modernisering och hållbar utveckling
• Professorn Uno Svedin: Hållbar utveckling
för Sverige och Världen: Analytiska perspektiv,
forskningsaspekter samt tidsutveckling och framtidsvision
• Professorn Ing-Marie Gren: Att mäta
hållbar utveckling
• Riksdagsledamoten Anita Brodén: Ingen
hållbarhet utan helhetssyn
• Docenten Torbjörn Rydberg: Naturens
arbetsprocesser är basen för vår välfärd och
svåra att hantera i ett mekanistiskt perspektiv
• Fil dr Lars Nieckels: Tips på vägen mot
ett långsiktigt hållbart samhälle - speciellt
Samhällsbyggnadsdepartementet
• Fil lic Staffan Delin: Energi - teknik -
uthållighet/hållbarhet
• Distriktsläkaren Jos ten Berg: Exergi i
Sverige 1979 - 2004: Vad kan vi lära oss?
• Docenten Göran Wall: Några högst
personliga reflektioner
• Civilingenjören Philippe Charas: Symboler och
vägs ände.
I. Frågeställning:
Vilka är gränserna för det hållbara
samhället? Vilka gränser sätter naturen/skapelsen
för världssamfundets samhällsbygge? Vad betyder
Regeringskansliets nyårsannonser åren 2002/03 t.o.m.
2004/05 om att till 2015 kunna förverkliga visionen om det
uthålliga samhället? Vad skulle ett större
hänsynstagande till termodynamikens lagar och därmed
även exergihus-hållningen kunna betyda för utformningen
av vår fortsatta samhällsbildning?
Frågorna anmäler sig redan när det i den allmänna
debatten talas om att välstånd bara kan etableras genom
konsumtion av en ökande produktion vilken åstadkommes genom
att verkstadshjulen skall snurra allt snabbare - eller med
Exergigruppens termer, genom snabbare förbrukning av lagrade
exergi/naturresurser och därmed ökad förstöring av
det livsuppehållande systemet. Sigtunastiftelsen och Sigtuna
Exergigrupp, som anordnare av detta seminarium, ville tydliggöra
frågan om inte vi som samhälle skulle kunna öka
vårt mentala, sociala och ekonomiska välstånd
också genom en ökad konsumtion av en mer livskraftig,
ekologisk miljö - och om inte detta i grunden vore mer
livsbefrämjande. Kort sagt: Ett annorlunda, nytt sätt att
hålla samman naturen/skapelsen/vår livsmiljö i en
helhet, där vi människor som ett slags "förvaltare" (med
insikt om att människan tillhör skapelsen - och inte
omvänt att skapelsen tillhör människan, vilken senare
inställning i allt väsentligt utgör grund för
handlandet i vår typ av civilisation) visar respekt för
naturens egna inneboende krafter och därmed är beredda att
diskutera konsekvenserna av en fortgående och av allt att
döma också alltmer försvagad exergihushållning.
Till seminariets gemensamma utgångspunkt hörde också
det ofta upprepade talet om ett uthålligt, hållbart
samhälle. Det finns en risk att ett sådant begrepp kan bli
ett mantra som alla, med olika utgångspunkter, upprepar och
därigenom egentligen döljer vad de/vi egentligen avser.
Måste inte frågan ställas om hur uthålligt
vårt samhälle egentligen är om det
livsuppehållande systemets grundläggande villkor
missförstås, misstolkas eller rent av negligeras?
Kan en fördjupad reflektion över innebörden av begreppet
”Det uthålliga samhället” leda oss fram mot en vision, som i
sin tur frigör positiva krafter av varsamhet och eftertanke i den
fortsatta samhällsuppbyggnaden? Kan denna vision få en
sådan kraft, att den befriar till en samtalsprocess där vi
orkar höra på varandra och därmed också
söker varandras argument för den gemensamma
överlevnadens skull?
II. Ett antal infallsvinklar utifrån samtalet, till
övervägande del i frågeform:
Hållbar utveckling kan diskuteras utifrån en rad olika
hållplatser: Jordens produktion av livsmedel i
förhållande till jordens samlade befolkning, fördelning
av vårt materiella goda (vår västerländska
standard) till allt flera människor, fortsatt materiell utveckling
genom ökad produktion (dvs genom ökat råvaruuttag,
ökad förbrukning av exergi, ökad mängd avfall/sopor
i ett livsuppehållande system som successivt störs och
förstörs).
Så länge såväl forskarsamhället som de
politiska beslutsfattarna har en alltför vid och oprecis tolkning
av begreppet ”det hållbara samhället”, så hotas detta
begrepp av en retorisk utvidgning, som till sist kommer att göra
detta begrepp intetsägande och därmed oanvändbart.
Frågan bör ställas om över huvudtaget
tillväxt/standardhöjning och miljö kan jämkas
samman på det sätt som nu ofta sker. Det finns ett uppenbart
förhållande mellan standard och miljö. Det är i
förverkligandet av visionen om det uthålliga samhället
som svårigheterna uppstår. I skiftet från global till
regional nivå uppstår ett tydligt
implemente-ringsunderskott.
Ur ett ekonomiskt perspektiv tycks hållbarhet innebära att
när de ekonomiska resurserna ökar - eller i varje fall inte
minskar - då råder en hållbar utveckling. Ur ett
annat ekonomiskt perspektiv borde emellertid det kapital som ligger i
rekreation, skönhetsupplevelser i naturen, ekosystemens betydelse
för luft och vatten etc. också kunna
värderas/mätas så, att den enskilda människan
får motivbilder för sin egen diskussion av standard och
utveckling.
För att komma vidare i ett samtal om det uthålliga
samhället kan det vara pedagogiskt klokt att utgå från
en övergripande frågeställning om ”dit du inte vill”.
Genom att formulera ett antal negationer kan i bästa fall en
bärande vision växa fram, som också kan upplevas som
angelägen för den enskilda människan (och
väljaren). Sådana visioner kan av allt att döma
utvecklas, när den enskilda människan inser att det finns en
relation mellan vad vi gör i nuet och det som vi kommer att
erfara/uppleva i framtiden. I insikten om att allt hänger samman
kan visioner växa fram som stimulerar till förändring.
Om det vi gör, producerar och tar ut i sin tur åstadkommer
fotavtryck i naturen, bör frågan kunna ställas om vad
varsamhet och ansvar innebär. Mänskliga rättigheter kan
inte frikopplas från mänskliga skyldigheter.
Kan ökad insikt om sambandet mellan den enskilda människans
resursuttag och samhällets övergripande prioriteringar leda
fram till ett paradigmskifte i fråga om hur vi som individer och
samhällen hanterar naturen/skapelsen? Visionen om det
hållbara samhället ställer krav på metoder, som
hjälper oss tolka vad som sker i naturen genom det som vi tar ut i
stegrade standardkrav.
Med de perspektiv som de politiska partierna och de intresseinriktade
facken har idag är debatten till stor del inriktad på
materiell, ekonomisk standardhöjning. Samhälle och industri
drar åt samma håll i ett ökat resursuttag. Industrin
förväntas redovisa stigande kurvor, vilka i sin tur genom
skatteuttag skapar ekonomiska förutsättningar för att
nya, politiskt beslutade standardhöjningar kan genomföras.
Finns det ur detta perspektiv ett begripligt alternativ till vårt
nuvarande överutvecklade konsumtionssamhälle? Kan i detta
sammanhang nya värderingar växa fram, som ser rekreation,
luft, vatten, ljus som resursvärden av så stor betydelse att
de kan leda till en förskjutning av nuvarande materiella uttag?
Vad innebär det att försöka prioritera andra
värderingar och beteenden vilka stämmer mer överens med
det livsuppehållande systemets krav och villkor, där i och
för sig alla goda krafter samverkar med varandra men där
inriktningen ändå syftar till förändring av
både konsumtionsmönster och resursuttag?
Är det så att här krävs ett nytt
vetenskapsområde, som kan sätta pris på
miljöförstörande faktorer och som även kan visa
på det nödvändiga sambandet mellan
resursförbrukning och resursförnyelse? Det finns en obehaglig
insikt, som än så länge är alltför litet
beaktad. Den säger oss att om vi tar ut mer resurser än vad
som nybildas, så är vi i ett längre perspektiv illa
ute. Vi borde därför mer än nu tala om morgondagens
samhälle - genom att reflektera över och ”hålla
räkning” på vad vi har tagit ut, genomfört samt
planerar att ta ut och genomföra i framtiden. Hur kan vi tala om
den överhängande risken att vi som samhälle till sist
inte kan backa, eftersom resursuttaget har varit så mycket
större än de resurser som nybildas? Krisen uppstår,
när vi kan hämta allt mindre ur ekosystemen; vi står
då med den konsekvens som leder till kaos, eftersom själva
livsförutsättningarna för människan (och alla andra
varelser) har ändrats.
Ekonomerna talar åtskilligt om vad kapital och arbete kan
producera men mindre om innebörden av den onda cirkel, där vi
producerar mer för att kunna konsumera mer och därigenom
håller igång den nuvarande samhällsapparaten. Kan en
ökad produktion och tillväxt också ske genom
vård, kultur och natur som miljö för rekreation? Klarar
det demokratiska samhället en omställning i riktning mot ett
till naturen/skapelsen mer varsamt förhållningssätt?
Är ett mer tjänsteorienterat samhälle en del av den
vision, som i sin tur kan underbygga och stödja framväxten av
ett uthålligt/hållbart samhälle?
III. En förändrad samhällsinriktning - ett slags
sammanfattning
Det tycks som om vårt nuvarande samhälle kan beskrivas som
ett påfallande rationellt, ekonomiskt och mekanistiskt
systembygge. Det tycks också som det föreligger ett
tanketvång att skilja det materiella från det
icke-materiella, det naturvetenskapliga från det andliga på
ett sådant sätt att det motsäger skapelsens
grundmönster; om inte det andliga/det icke-materiella perspektivet
på ett naturligt sätt finns med i vår tolkning av det
livsuppehållande systemet, fungerar inte vi människor som de
"förvaltare"/medagerande som naturen/skapelsen har gjort oss till.
Exergibegreppet, som gått som en röd tråd genom
seminariet, skapar struktur både i naturen och i vårt
sätt att tänka om hur vi använder skapelsens samlade
resurser. Skapelsen är både ett exergikapital, uppbyggt
under årmilliarder, och en resurs som fortgående skapar
nytt exergikapital. När industrisamhället ständigt
ökar sin samlade konsumtion, blir resultatet att vi
förskingrar naturens eget kapital. Slöseriet
föröder det uthålliga samhällets
grundläggande bas, det livsuppehållande systemet.
Nyskapandet räcker inte till och det livsuppehållande
systemets produktionsförmåga avtar i takt med ett allt
större resursuttag.
Både skapandet och förbrukningen av naturresurser kan
mätas och uttryckas i exergitermer. Sådana beräkningar
visar att vårt nuvarande västerländska samhälle
förbrukar mera exergi (resurser) från det
livsuppehållande systemet (naturen/skapelsen) än vad det kan
ge tillbaka. Ingenting kan bättre beskriva detta än naturen
själv. Därför krävs en drastisk minskning av
vårt samlade exergiuttag.
Det är omkring denna problematik, som det fortsatta samtalet borde
föras bland både forskare, beslutsfattare och alla vi
vardagsmänniskor som förväntas välja våra
politiker - och därmed också den fortsatta
samhällsinriktningen. Om demokrati skall beskrivas som att ”all
makt utgår från folket”, har den enskilda människan
genom sitt val ett tydligt ansvar för frågan om vad som sker
med naturen/skapelsen, när resursuttaget och slitaget
oupphörligt växer.
Symbolerna, orden, värderingarna är en del av vår egen
självuppfattning. Den ständigt ökande tillväxten
kan beskrivas som en avgud. Symbolerna, bilderna tolkar den verklighet
där vi befinner oss - i bästa fall i en strävan mot ett
nytt jämviktsläge. För att uppnå någon form
av enhet i tolkningen av den verklighet som nu är vår, finns
endast en väg: Det öppna samtalet i vänskap. Eftersom
frågeställningarna är så angelägna med tanke
på den gemensamma överlev-naden, är det viktigt att
basen för dessa samtal blir så bred som det någonsin
är möjligt. I det avseendet kan det universitet, som
seminariet den 20/1 har fått vara, förhoppningsvis
sätta en modell för hur framtida möten och samtal kan
etableras.
Seminariet har understrukit vikten av att vi måste lära oss
ett gemensamt språk som vi kan använda, när vi
tillsammans skall tolka den nya komplexa verkligheten. Naturvetarna och
ekonomerna har sina bilder för den verklighet som de arbetar med,
filosofer har sitt språk och teologerna har sitt. Det nya är
mötet mellan dessa olika grupper i medvetande om ett gemensamt
ansvar för det som vi här kallat naturen/skapelsen - och inte
minst vår egen, våra barns och våra barnbarns
överlevnad.
Utan att förfalla till destruktiv pessimism eller negativ kritik
bör rimligen det fortsatta samtalet fokusera på ett
ifrågasättande av nuvarande miljömål i relation
till tolkningen av hur vi förhåller oss till jordens
exergikapital och dess exergilagrande förmåga. Ett sätt
att praktiskt söka oss framåt mot en djupare
förståelse för naturens/skapelsens sätt att skapa
resurser och samtidigt göra oss till insiktsfulla och ansvariga
medagerande (”goda förvaltare”) vore att verka för ett
fullskaleprojekt i fråga om en lokal vattenrenings- och
avfallshantering, där, som ett alternativ till nuvarande
energislöseri, naturen själv tilläts uppgradera
skräpet till nyttigheter i skapelsens eget kretslopp.
För alla som tror på det fortsatta samtalet som en
nödvändighet har Sigtunastiftelsen och Sigtuna Exergigrupp
tillsammans bokat in torsdagen den 12 maj 2005 - och då
också tillsammans med dem som fastnade på väntelistan
till dagens samtal.
För Sigtuna Exergigrupp/ Gustaf Delin och Gunnar Weman