Tillvarons
hemligheter som ett tilltal
Exergigruppen, Sigtuna 2021-05-17
Gunnar Weman
Det som jag nu skall säga är en
mycket liten ersättning
för vad biskop Martin Lönnebo skulle ha bidragit med. Han
upptäckte med sitt sätt att se på tillvaron att hans
hustru hade en större bemärkelsedag, som han tidigare hade
lovat familjen att han skulle fira med dem ”på annan ort”. Han
framför därför sin hälsning och har lovat att i
glädje över vårt sätt att arbeta komma nästa
gång vi kallar honom.
I sin tankeväckande bok Van Goghs rum.
Människans mognad
(2005) hänvisar Lönnebo direkt till Exergigruppen. Som en
bild för eftertanken i existensens inre rum lånar han stolen
i van Goghs rum. Han låter den presumtiva läsaren att
slå sig ner där för ett samtal om tillvarons
hemligheter. Lönnebo skriver: ”Osynligt vid varje vägval
finns Frågan, insiktens tecken, som är Människans
fråga: Vad är min kallelse. Fast nutidsmänniskan
är skeptisk finns det, tror jag, i djupet av varje själ en
aning om ett an-rop från Något eller Någon. Viljan
till mening är vår innersta drivkraft på randen till
Intet”.
Som så många andra noterar
Lönnebo att vi lever av det
som vi människor har gemensamt, alltså naturen/skapelsen.
Han använder bilden av ett skepp för vår gemensamma
resa: ”Det är uppenbart att vi inte kan fortsätta att borra
hål i botten, fördärva seglen och kasta bort kompassen
utan följder”. Vad skall vi göra? Lönnebos svar är
entydigt: Skeppets räddning måste komma först.
Det har väl i och för sig
många sagt på
många olika sätt. Inför oron att tillvaron är
hotad, vill man göra något. Partierna uttrycker det i olika
åtgärdspaket. Det som då inträffar är att
så länge dessa åtgärder inte präglas av en
helhet, som djupast sett har sin grund i de avgörande
värderingarna, flyttas resursuttagen runt som brickor i ett spel.
Det alldeles avgörande som Lönnebo pekar på är
samhörigheten, ömsesidigheten, alltings och allas beroende av
varandra. I en brevväxling nu i veckan före detta seminarium
konstaterar Solveig Lindholm att vi utifrån ett sådant
här perspektiv behöver tala med varandra om hur vi kan
etablera ”socialt anständiga samhällen” som i närhet,
livsstil och omsorg fungerar i samstämmighet med de naturgivna
begränsningar som råder i tillvaron. Mot gruppens eller
individens egoistiska strävanden vill hon mana fram känslan
för ”den ultimata samhörigheten”.
Till tillvarons hemligheter hör
alltså att allt hör
samman och att allt bildar en helhet vare sig vi vill det eller inte.
Utmaningen är därför att orka se sambandet mellan vad vi
tar ut av tillvaron och vad som händer med denna tillvaro runt
omkring oss. Helhetstänkandet - eller om vi så vill det
holistiska perspektivet - är det allt avgörande i det
paradigmskifte, som Exergigruppen söker tydliggöra. Den
förre kyrkoherden i Sigtuna, Per Larsson, har som teolog bland
annat drivit kurser vid olika teologiska lärosäten i
Sydostasien i vad han kallar ekologisk teologi. Begreppet
försoning vidgas till att omfatta människans samlade
förhållande till tillvaron. Anropet gäller uppgiften
att leva försonad med skapelsen i dess helhet. Handlar vi
enögt eller oöverlagt, så är det något i
tillvaron som går snett. ”Människan dör av bröd
allena, hon är till sin art bärare av ansvar och
värden”, säger Lönnebo. Det är den insikten som
enligt både Larsson och Lönnebo gör människan till
en andlig, reflekterande varelse.
Det är som sådana andliga,
helhetsinriktade människor
som jag menar att Exergigruppen, bland annat genom Staffans envisa
upprepande av fakta, ger sig i kast med termodynamikens grundlagar,
försöker tolka tillvaron, samtalar om ansvar och
ifrågasätter uthålligheten i de program för
livsmiljön som i stort presenteras av de politiska
företrädarna. Så länge den politiska debatten
upprepar sitt mantra om ökad materiell tillväxt, nya
reformer, större lönsamhet, konkurrens uttryckt i prestation
behövs en motrörelse som talar ett annat språk om att
det finns något större och mera sant. Det utmanar naturens
förnedring och vår inre människas andliga
missväxt. När Philippe reflekterar över
samhällsutvecklingen hävdar han att den måste gå
hand i hand ”med ett helande av oss själva och skapelsen.
Vår främsta uppgift är inte att exploatera skapelsen
för egen del utan att [söka] läka det som skadats” -
alltså en form av kosmisk försoning!
Det finns i bibeln en liknelse om hopandets
förbannelse (Luk.
12:13 ff). Den handlar om en rik kornbonde som byggde allt större
lador för sina samlade rikedomar. Till sist var det så
mycket att han nöjd skulle börja njuta av livet. Det var
då - i hopandets höjdläge - som han drabbades av
en röst som sade: Din dåre, i natt skall ditt liv tas
ifrån dig, och allt du har lagt på hög, vem skall
få det? ”Så går det för den som samlar skatter
åt sig själv men inte är rik inför Gud”, när
det gäller att leva ett försonat liv i omsorg. I varje fall
för mig är den här mardrömmen och den
efterföljande konklusionen en samhällskritik på
högsta nivå för den som är beredd att lyssna in
mot tillvarons eget anrop. Eller med Lönnebo: ”Det förefaller
fortfarande vara goda tider för Jagiskheten,
Orättfärdigheten, Högmodet, Girigheten,
Likgiltigheten...Svartsynen, Hyperkritiken, Lättjan. Ja allt detta
onda som ständigt skiftar namn och skepnad likt våra
datavirus”. Inte bara den enskilda människan utan också alla
vi som samhällsgemenskap kan vara så inkrökta i oss
själva att vi blir fartblinda i förhållande till
vår egen tillvaro och vad den tål av fortsatta och
växande resursuttag.
Häromveckan genomförde
Sigtunastiftelsen ett seminarium om
Olov Hartman, direktor här på kullen 1948-1970. Som diktare,
teolog och samhällsdebattör talade också han om
tillvarons överlevnad. Han såg framför sig den fria,
ansvariga människan som i respekt för tillvarons hemligheter
rörde sig med vördnad i tillvaron. Allt var för honom -
liksom för Lönnebo - en helhet. Gränsen mellan
andligt och världsligt var genombruten. Ingenting kunde vara
så världsligt att det inte hörde samman med Gud.
Därmed var också tid och evighet en helhet: ”Evigheten
får rum i en sekund men är större än universums
historia. Människan kan inte mäta evigheten, men hon kan
erfara den, ty det finns inga evighetsur, men det finns
evighetsvarelser”.
Tillvarons hemligheter riktar på det
här sättet sitt
anrop mot oss som människor. Eftertanken och reflektionen
måste få ha sin plats i prestationssamhället. När
rationaliseringar och storskalighet går så långt att
ömsesidigheten förloras, då växer krav på
småskalighet och närhet. Närbutiken kontra
stormarknaderna är ett exempel. Rationaliseringarna av antalet
mejerier och brödtillverkare med åtföljande ökande
transporter är ett annat exempel.
När Exergigruppen arbetar med obalansen
i fråga om
resursuttagen i skapelsen har det slagit mig att den diskussionen
egentligen går hand i hand med vad som händer i vårt
samhälle i synen på människan. Som samhälle
är vi ju beroende av att vi håller samman värderingarna
av tillvaron som helhet. Socialetikern Anne-Marie Thunberg
påpekade på sin tid att humanitet inte är ”ett
kulturellt plusvärde utan själva blodomloppet i en fungerande
samhällsgemenskap”.
Vår uppgift är att uppöva
humaniteten och respekten
för tillvarons hemligheter. Där finns en livskraft som ger
oss hjälp att inte bara överleva utan också skapa i
mänsklig ömsesidighet.
På den här kullen hade man ett
framtidsinriktat program mitt
i de svårigheter som man noterade. Det programmet sammanfattades
i orden: Alltså arbetar vi vidare. När vi börjar inse
med ett visst mått av vånda att djup ropar till djup i
tillvaron, då kan också vi idag säga ”Alltså
arbetar vi vidare”...
Det är skapelsen i sin helhet som
på något
märkligt sätt lyssnar efter vår livshållning.
Eller än en gång med Martin Lönnebo, som ju skulle
stått här i talarstolen: ”Detta årtusende kommer att
pröva halten i vårt svar, som vi är ensamma om bland
jordens alla varelser att ge”.
G W-n.