Kåre Olsson
19 november 2007, Exergigruppen Sigtuna
Vårt
etablerade synsätt när det gäller ekonomi - ett hot mot
hållbarhet och överlevnad?
Ekonomi som verktyg för
hushållning eller maktfördelning?
- Ekonomi borde, i enlighet med ordets egentliga innebörd,
betyda hushållning med knappa resurser. Så är det ju
inte i praktiken. Det vi kallar ekonomi är uppenbarligen ett spel
för fördelning av tillgångar, vars spelregler vi
själva sätter.
Detta kan förklara varför vi slösar med resurser.
Några med tillräcklig makt får ytterligare
fördelar, men andra människor åsidosätts,
långsiktigheten försummas och resursbasen undergrävs.
Människors behov är inte styrande för den ekonomiska
verksamheten, utan i stället de redan framgångsrikas
strävan efter fortsatta ekonomiska vinster.
- Det finns inga absoluta ekonomiska värden och detta är
en del av ekonomins förutsättningar. Människor
värderar varor och tjänster oberoende av faktiskt nedlagt
arbete och utnyttjade resurser. Detta innebär att ständig
tillväxt av ekonomiska värden är möjlig, men den
får i så fall inte baseras på ökande materiell
förbrukning. Om vi mäter de ekonomiska värdena med
mått som innefattar förbrukning av naturresurser, så
kommer vi att få felaktiga signaler om vart vi är på
väg, när vi analyserar ekonomins utveckling.
Problemet är således inte den ekonomiska tillväxten i
sig, utan våra förväntningar på ökande
konsumtion av naturgivna nyttigheter.
Man skall inte tro att det går att skapa något system
för absoluta ekonomiska värden. Försök att
införa energibaserade eller liknande ekonomiska penningsystem
kommer att misslyckas, eftersom den information som behövs inom
ekonomiska sammanhang aldrig kan bli endimensionell.
- Vi har otydliga mål för samhällets utveckling
när det gäller relationerna till naturen. De mål som
finns beaktar inte att vi måste sänka vår
energiomsättning och basera den på flödande energi.
Därför kan de ekonomiska verksamheterna utvecklas utan
kritisk granskning av vilka konsekvenserna faktiskt blir. Ekonomins
medel blir mål i sig. Därav den ständiga politiska
strävan efter tillväxt.
Vi borde formulera tydliga samhälleliga mål och låta
all verksamhet underordnas dessa. Detta kan genomföras utan att
överge marknadsekonomin, det vill säga rätten för
ekonomiska aktörer att fritt träffa överenskommelser om
affärsuppgörelser och villkor med varandra. Dock måste
förutsättningarna för den preciseras. Det
tillgängliga utrymmet och de övergripande villkoren för
ekonomisk verksamhet bör sättas genom demokratiska processer.
I grunden handlar detta om att klara ut hur samspelet mellan de
enskilda och allmänna intressena skall se ut.
- Vår ekonomi bygger på den självtagna rätten
att exploatera andra i ett gammalt kolonialt mönster. Vi
utgår från en syn där det är skillnad mellan oss
och ”de andra”. Detta ger oss i egna ögon rätt att ta
för oss. När de geografiska dimensionerna tog slut blev den
återstående möjligheten att kolonisera framtiden,
vilket sker genom ekologisk förstörelse som begränsar
möjligheterna för dem som kommer efter oss. Dessutom tar vi
för oss på andra levande arters bekostnad.
Om uthållighet skall ha någon samhällelig betydelse
borde den innebära att vi lämnar de efterkommande minst samma
handlingsfrihet som vi själva har. Vårt nuvarande
levnadssätt motverkar effektivt kommande generationers
handlingsfrihet och måste i grunden omprövas, vilket
sannolikt är en mycket smärtsam process för oss som
lever nu.
- Genom tillämpning av en positiv kalkylränta uttrycker
vi förväntningar på den framtida verkligheten. Vi
avsätter ganska små tillgångar nu och
förväntar oss stora avkastningar i framtiden. Vi
förutsätter således att framtida
förhållanden skall likna de nuvarande.
Förutsättningarna för detta analyseras alltför
grunt. Stora förhoppningar ställs på ”den tekniska
utvecklingen”. Extrapolering av det nuvarande läggs som grund
för det som antas ske i framtiden.
Därmed har vi en inbyggd aningslöshetens mekanism som
effektivt hindrar oss från att hantera frågor om
långsiktighet och uthållighet.
- De klassiska faktorerna bakom välstånd är jord,
arbete och kapital. Eftersom industrialismen byggt på riklig
tillgång till energi och andra resurser, så har den
begränsande faktorn blivit arbetet, och utvecklingen i stort
dominerats av frågan hur man skall ersätta människans
arbete med maskinernas. I framtiden får man räkna med att
naturresurserna åter blir den begränsande faktorn, och
uppgiften blir då att effektivisera det mänskliga arbetet
(smarta lösningar) och bygga in så mycket som möjligt
av det i kapitalet (som ju är det som långsiktigt blir kvar
av det utförda arbetet). Dessutom återkommer givetvis den
gamla uppgiften att nyttja naturens resurser så effektivt som
möjligt.
Det vore meningsfullt att nu, när vi fortfarande har
tillgång till fossila bränslen, som en riktigt
långsiktig investering systematiskt bygga system för
uthålligt tillgodoseende av grundläggande mänskliga
behov. Detta skulle kunna vara en drivkraft för ekonomisk
utveckling under en mycket lång tid. Genom en framsynt agerande
inom det demokratiska systemet och baserat på en realistisk
verklighetsuppfattning, borde det vara möjligt att kanalisera
tekniska och ekonomiska ansträngningar till en sådan uppgift.
- Vi agerar utifrån en mekanisk logik, som har styrt hur vi
utformar våra ekonomiska system. Varje del har då sitt
existensberättigande utifrån sin roll i en på
förhand bestämd uppgift. Delarna styrs således av den
övergripande idén.
I naturen finns en helt annan - organisk - logik. Där har varje
del ett eget existensberättigande oberoende av helheten, som i sin
tur utvecklas som en konsekvens av delarnas samverkan med varandra.
Således en helt omvänd ordning jämfört med det
industriella samhällets.
Denna ordning hänger samman med systemens enorma komplexitet.
Naturen låter sig inte inordnas i enkla modeller, vilket vi
människor måste inse för att kunna agera meningsfullt.
Vi borde därför fundera över om det inte vore rimligt
att komplementärt nyttja de bägge tänkesätten vid
utvecklingen av samhället.