DNs Motorbilaga 2021-02-16
Därför blir
etanolen en parentes
Etanol gjord av spannmål och sockerrör ger inga
miljövinster på många, många år. Biodiesel
av palmolja är ännu värre, enligt två färska
forskarstudier i USA.
För DN Motors läsare är slutsatserna inte
överraskande. De bekräftar vad vi rapporterat om det senaste
året.
Vi inledde med en intervju med lantbruksforskaren Torbjörn Rydberg
vid SLU i Uppsala. Han sade att etanol inte går att räkna
hem när man väger in odling, skörd och destillering.
Detta gäller oavsett råvara.
Jag tog starkt intryck av hans argument. I veckan upprepades budskapen
i en utmärkt hearing i riksdagens trafikutskott: första
generationens etanol och biodiesel är inte långsiktigt
hållbara.
Vad som inte berördes är den galopperande
förbrukningsökningen i de skattestödda etanolbilarna.
Enligt Vägverket blir de allt törstigare.
Snittförbrukningen har ökat med över 20 procent de
senaste tre åren samtidigt som bensin- och dieselbilarna blivit
allt snålare. Helt på tvärs med allt förnuft
således.
Föreningen Gröna bilister, vars kampanjer numera
delfinansieras av Naturvårdsverket, bryr sig inte, utan ropar
halleluja för varje ny etanolmack som öppnas.
Jag blir allt oroligare.
Att vi ska bryta beroendet av bensin och diesel är
självklart. Det är inte det frågan gäller, utan
med vad.
Alternativen måste vara uthålliga, processerna
energieffektiva och råvaran brett tillgänglig utan att komma
i konflikt med matproduktion eller biologisk mångfald, för
att inte tala om sociala arbetsvillkor.
Etanol framstår mer och mer som en parentes i väntan
på elhybrider och rena elbilar.
Lasse Swärd