Verklighetsuppfattning
i förvandling
Exergidagen/Samtalsdagen 2020-11-22 på Sigtunastiftelsen,
här redovisad i form av en del anteckningar.
En inledande kommentar:
- Åtskilliga av de inledande föredragen från
samtalsdagen finns på Exergigruppens hemsida -
www.exergigruppen-sigtuna.se . Förhoppningsvis kommer
ytterligare några inledningar att finnas där inom en snar
framtid. Det som vi därför här nedan har fört
samman är en del anteckningar, som aktualiserar samtalsdagen och
samtidigt pekar framöver mot de frågor som vi gemensamt
ställs inför.
- Exergidagen har under senhösten föregåtts
av ett helt oväntat engagemang i media rörande
klimatfrågorna, exemplifierat bl a av filmen En obehaglig sanning
med Al Gore som guide och föredragshållare (även visad
på Gröna Ladan före och efter samtalsdagen som en del
av vårt gemensamma basmaterial) samt TV:s visning av filmen
Planeten
- Sigtuna exergigrupp har fått tillgång till
Oljekommissionens betänkande för att gruppen därigenom
skall kunna avlämna en spontanremiss
Anteckningar om
samtalets förutsättning:
Ingen vill medvetet förstöra vår livsmiljö.
Varför tar vi då oss inte samman i gemensamma
ansträngningar att finna adekvata lösningar? Det finns en
växande insikt om alltings samhörighet som grunden för
en verklighetsförändring, där vi som mänsklighet
inte bryter ner mer än naturen förmår bygga upp.
En dator måste programmeras för att kunna bli ett fungerande
hjälpmedel. Med hjälp av insikter och kunskaper kan vi
också tillsammans skapa förutsättningar för en
synvända, i medvetande om att vi inte kan gå emot skapelsens
eget regelverk, dess planhushållning (naturlagarna).
Människans uppgift i sitt medvetet utformade medansvar blir att
låta anständigheten råda, så att vi inte
kortsiktigt exploaterar resurserna för våra i tiden mest
näraliggande egoistiska syften.
Så länge naturvetenskapen beskriver universums samlade
resurser som död materia kommer av allt att döma rovdriften
att fortsätta. Utmaningen är att kunna värdera allt
utifrån sina egna förutsättningar och därmed
reflektera över kvalitet och sammanhang bortom
industrisamhällets begränsade värderingar. Det som
krävs är ett grundläggande paradigmskifte. Utan
kvalitativa systemförändringar finns ingen verklig
överlevnad.
Det finns i världen en dröm om det rationella paradiset,
där det skall vara möjligt att förädla
råvaror utan att människan i slutändan behöver ta
ansvar för att dessa s k förädlade produkter blir
oanvändbara, destruktiva sopor. Reningsverken, som vi döljer
oss bakom, är ett uttryck för denna dröm om de
rationella resurser som står människan till buds.
Genom växthusgasernas utsläpp sker något i naturen, som
den aldrig tidigare har upplevt. Det handlar om en unik
uppvärmning från senare delen av 1900-talet till exempelvis
år 2100. Även i ett miljöanpassat alternativ kommer vi
tvingas att registrera långtgående förändringar,
där både torkan och regnen blir alltmer omfattande. Dessa
förändringar är i sig en global miljöfråga,
som kräver medvetna motåtgärder; om vi skjuter denna
utmaning framför oss kommer de framtida kostnaderna - och
konsekvenserna - bli orimligt stora.
Den aktuella miljöproblematiken kan tolkas som en bruten relation.
Människan reflekterar inte över sitt ansvar och relaterar
därmed inte till det skapade. Hon agerar på ett
individcentrerat sätt och förlorar miljöetikens
grundläggande systemnivå.
I det livsuppehållande systemets grundritning ligger hela
skapelsens - inte bara människans - välbefinnande. Denna
insikt leder till att ekosystemets integritet inte är
förhandlingsbar.
I ekosystemets hälsa ligger måttfullhet, hushållning,
småskalighet och respekt för skapelsens/naturens
livsuppehållande inriktning såsom grundläggande dygder
för vår gemensamma överlevnad.
Det oljebaserade samhället är vid världs ände i
fråga om både transport-, energi- och jordbrukssektorn. Ett
oreflekterat nyttotänkande har lett fram till den kris, där
vi nu söker efter en ersättningsteknik som bygger på
förnybara energikällor med solceller och vindkraftverk och
där samtidigt etanolframställning för transportsektorn
(såsom en tung missbrukare) inte i sig är någon
lösning - utom genom att möjligen skapa större
miljömedvetenhet.
I
samhällsdebatten har vi behov av redovisningsformer som i
exergitekniska termer kan visa hur mycket de nyttigheter kostar, som vi
använder oss av till vardags. En sådan globalt utformad
exergikalkyl
skulle redovisa samtliga kostnader för att därmed ge underlag
för
erforderliga ekonomiska miljöstyrande beslut. Om detta etablerades
som
en gemensamt accepterad modell för vårt handlande, skulle vi
kunna
hjälpa varandra att nå fram till en gränssättande
process, som i sin
tur skulle kunna innebära en medveten strategi för
överlevnaden. |
För människan gäller också att kunna hävda
respekten för utrotningshotade arter. Den verklighet som vi lever
i utgör en helhet. Nordens Ark tjänar som ett exempel
på vad vi människor kan göra för att
upprätthålla den hotade mångfalden. Det gäller
att försöka skapa en ny balans i den rådande obalansen.
Ekosystemets tjänster med sin grund i arternas mångfald kan
inte förnyas när det hårdutnyttjas. Först när
vi har kunskap om de hot som olika arter lever under kan en meningsfull
återinplantering äga rum. I en sådan process får
människan förmånen att uppträda som medarbetare -
i stället för att agera som motarbetare och ekologiska
analfabeter. [Den som vill stödja verksamheten vid Nordens ark,
Hunnebostrand kan utnyttja dess postgiro 900406-0]
Anteckningspunkter
från det gemensamma samtalet:
- I det samhälle som den växande och
framväxande industrialismen skapar är det den mekanistiska
grundhållningen som begränsar dynamiken i att kunna
förundras över det levandes rikedom - i stället
för att människan främst konsumerar och förtär.
- För ungdomen uppstår en existentiell kris om det
inte kan uppfattas som meningsfullt att verka för en
förändring, när samtidigt de politiska
beslutsstrukturerna inte på allvar verkar för en sådan
omprövning av mänsklighetens överlevnadsvillkor. I
krisen gäller att finna nya meningsskapande visioner för att
undvika den livskris som meningslösheten innebär. Om vi tar
mer och mer från naturen/skapelsen och därmed tär
på systemets resurser måste inte minst ur de ungas
synvinkel frågan ställas i vilket avseende människan
verkligen blir rikare genom detta sätt att leva.
- Om några ser och inser allvaret, kan avgörande
steg tas i samverkan mellan dessa som har börjat se. Det går
att förändra utifrån en fördjupad insikt. Om vi
som ”har” ingenting gör, tvingar sig katastrofen på oss i
form av växande konflikter rörande tillgång till vatten
och odlingsbar jord för överlevnaden - och ett resultat blir
ett växande antal miljöflyktingar.
- Frågor om lönsamhet och tillväxt
ställer inte per automatik grundläggande kvalitativa
utmaningar. Samhället betalar för arbetskraften - men inte
för naturresurserna. Att skörda/inhösta vinst borde
innebära att vi inte tar av tillväxtens
förutsättningar; om detta i sin tur är en gemensam
inriktning anmäler sig en tydlig utmaning: Att presentera en
samhällsmodell som inte bygger på ständigt ökad
tillväxt. En sådan förändringsstrategi kan av allt
att döma endast etableras genom djupgående samtal om
förutsättningarna för gemensamma värderingar
i vårt samhälle.
- Exergibegreppet, som ett resursmått på den
ordnade energi som kan uträtta arbete eller åstadkomma
förändring, är Exergigruppens särskilda bidrag i
det fortsatta samtalet. Politiskt begrundade förändringar
inom det nuvarande regelverket är inte tillräckliga.
Exergigruppens uppgift är att finna ord och uttryck för det
nödvändiga systemskifte, där hushållningen med
resurserna utgör människans enda möjlighet till
överlevnad.
- I högenergisamhället fortsätter vi att
producera produkter som i slutändan blir sopor, vilka belastar och
hotar det livsuppehållande systemets grundläggande struktur.
- Det borde vara möjligt att nalkas skapelsen/naturen ur
ett holistiskt perspektiv, där de stora religionerna med sina
internationella strukturer och nätverk kunde finna varandra i ett
gemensamt ansvar för den fortsatta samhällsutvecklingen.
- Frågor om samhällets framtid av den art som
Exergigruppen diskuterar är av samhällelig karaktär och
står därmed över den debatt som kännetecknas
av partipolitisk polarisering.
- När forskarsamhället saknar medel för
grundläggande studier av kontroversiella
frågeställningar kan det tolkas såsom ett uttryck
för att opinionsbildningen i ett antal värdefrågor
ännu inte varit tillräcklig för att skapa ett tryck
bland dem som beslutar om aktuella forskningsmedel.
Frågeställningar
inför samtalets fortsättning:
Några av samtalsgruppernas övergripande
frågeställningar redovisas nedan i en mer redigerad form.
Samtliga frågor från grupperna finns förtecknade i en
avslutande bilaga. Ingenting kunde vara bättre och mer kreativt
än att inledare och gruppdeltagare kommenterade dessa frågor
på Exergigruppens hemsida.(http://exergigruppen-sigtuna.se/) Ett
fortgående samtal är ju vad dessa frågor kräver,
innan förhoppningsvis många av oss får tillfälle
att råkas på nytt till våren och/eller sommaren 2007
enligt den planering som avslutar dessa anteckningar. Om vi skulle
kunna etablera ett fortgående samtal i någon form, skulle
det innebära att Exergigruppens samtalsdagar blir något mer
än endast regelbundet återkommande
engångsföreteelser!
- Vi behöver inte bara en vision utan också en
faktisk beskrivning av ett uthålligt samhälle, där den
politiska grundbulten inte är ökad ekonomisk tillväxt -
men väl en tillväxt på naturens villkor (och
därmed enligt termodynamikens grundlagar). Hur kan vi beskriva
detta samhälle på ett begripligt sätt?
- Kan en av allt att döma oundviklig höjning av
medeltemperaturen på 2º C bidra till en faktisk
synvända för oss som individer - med allt vad den i så
fall skulle innebära i fråga om
förändringsberedskap?
- Är politiska beslut om ekonomiska styrmedel
rörande energiförbrukning, forskningsinriktning och insatser
för bevarad mångfald möjliga utan en fördjupad
debatt om värderingar (och därmed människans roll i
skapelsen)? Vilka komponenter skulle en sådan debatt bestå
av?
Exergigruppens fortsatta planering i samverkan med Sigtunastiftelsen
(bra att anteckna i almanackan för 2007):
- Onsdagen 18 april 08.00-17.00 avser vi att genomföra
nästa samtalsdag. Fokus kommer då preliminärt att ligga
på närsamhället ur ett termodynamiskt perspektiv -
transporter, konsumtion, struktur
- Måndag 6/8 10.00 - onsdag 8/8 15.00 planerar vi
för ett ”sommaruniversitet”, där vi utan stress får
tillfälle att fördjupa oss i några av våra
grundfrågor om värderingar och
förhållningssätt
- Onsdag 14/11 10.00 - fredag16/11 15.00 planerar
Sigtunastiftelsen att i samverkan med Exergigruppen och CEMUS anordna
en internationell miljökonferens
Med goda hälsningar från Sigtuna
Gustaf Delin
Gunnar Weman
Bilaga:
Några av samtalsgruppernas
övergripande frågeställningar
Länk till
samtalsdagens föredragningslista med dokumetation
|