Handlingsprogram för
uthållighet.
Kåre Olsson 7 aug 2020
Under den här rubriken vill jag lyfta fram några uppgifter
som jag anser helt nödvändiga att bearbeta för att man
skall kunna åstadkomma en samhällsförändring i
uthållig riktning. Det är viktigt att inte agera så
att man endast gör förändringar inom rådande
samhälleliga mönster. Det gäller att förstå
själva innebörden av den situation som människan
befinner sig i. Den förståelsen kan inte
överlåtas till några specialister, likgiltigt vilka de
än är. Det måste till en bred samhällsprocess. En
jämförelse med demokratins införande och
industrialismens genombrott är högst motiverad.
En riktning kan pekas ut på ett tidigt stadium. Den kan sedan
användas för att bedöma olika detaljförslag till
agerande. Därmed blir vägen mot uthållighet inte ett
genomförande av ett gigantiskt projekt, utan en process som
utvecklas successivt, men åt ett givet, om än till en
början, något diffust håll.
Vad bör vi
således göra?
1. Beskriva verkligheten
på ett realistiskt sätt.
Vi baserar våra liv och den samhälleliga utvecklingen
på orealistiska föreställningar. Detta leder till ett
glapp mellan förväntningar och faktiska möjligheter.
Situationen kan liknas vid ett pyramidspel. Vi som lever nu och är
med på ett hyfsat tidigt stadium, kan ta ut vinster, men de som
kommer efter kan inte detta. Frågan blir hur man kan få
gehör för en utveckling, där upplevda kortsiktiga
nackdelar för oss (i förhållande till
förväntningarna) accepteras som förutsättningar
för långsiktiga fördelar för våra
efterkommande?
Verklighetsbeskrivningen måste utvecklas med deltagande av alla
slags vetenskapliga inriktningar. Det handlar inte om naturvetenskap
enbart.
Uthållighet behöver definieras, och ett förslag kan
vara att fokusera på framtida generationers valfrihet. Vi kan
inte veta vad våra efterkommande faktiskt vill, men vi kan
sträva efter att deras handlingsfrihet inte skall vara mindre
än vår. Just nu agerar vi precis tvärt emot ett
sådant förhållningssätt.
Ytterligare en del i verklighetsbeskrivningen gäller relationen
mellan individ och kollektiv. Vi utvecklar en allt större
individualism, vilket till slut innebär att demokratin inte kan
upprätthållas. Niels Buur Hansen skriver om detta:
”Jeg vil definere demokratisk
kompetence som evnen til att bære
spændingen mellem det individuelle/private/specifikke og det
samfundsmæssige/offentlig/almen. Den demokratiske kompetence er
identisk med, att individet kan opretholde og beherske denne
spænding. Vi kan da tale om en indre relation eller dialektik -
om man vil - mellem individualitet og fællesskab. Opretholdes
spændingen ikke, selvstændiggøres de to poler i
spændingen og forvandler sig til individualisme og kollektivisme.
Den demokratiske kompetence afløses da af en totalitær
identitet.”
N. Buur Hansen, Diskursanalyse,
demokrati og folkeoplysning,
Forskningsprojektet: Voksenuddan nelse, folkeoplysning og demokrati,
Forskningscenter for Voksenuddannelse Danmarks
Lærerhøjskole, København, 1999, p.4.
Demokratin skall således ses som ett
förhållningssätt, inte ett tekniskt system för
beslutsfattande enbart. Vi har inte tillräckligt bearbetat
frågan om demokratins möjligheter att fungera, när
resurserna inte tillåter ständigt ökande
förbrukning.
Grunderna i verklighetsbeskrivningen måste bli allmänt
accepterade. Detta är en gigantisk bildnings- och
utbildningsuppgift. Just nu tror inte jag att det finns något
viktigare. Vi lever på en dröm och bör vakna upp
snarast möjligt. Det är inte troligt att alla vill veta. Det
kan finnas ett aktivt motstånd mot en korrekt
verklighetsbeskrivning. Därför är det viktigt att inte
endast fokusera på faror och nackdelar. Å andra sidan
får man inte låtsas som om det vore en ganska liten
uppoffring att övergå till uthålliga
samhällsfunktioner. Det finns många sådana
förväntningar som inte kan uppfyllas.
2. Låta ekonomin handla om
hushållning och människans
grundläggande behov, inte ökande förbrukning och
kortsiktig vinstmaximering.
Dagens ekonomi, både regelverk och praxis, handlar om fiktiva
värden och har frikopplats från den materiella världen.
En återgång till en real ekonomi är
nödvändig.
Ekonomin fungerar inte enbart som ett verktyg i samhället. Den
skapar i praktiken en parallellvärld som ges överhöghet
över den materiella världen, och som styr vad vi gör
rent faktiskt. Man kan göra tankeexperiment och fundera över
hur vi skulle agera om räntan vore negativ, eller om vi faktiskt
fick betala för förbrukning av naturens nyttigheter.
Ekonomisk tillväxt ses som något självklart, men
alltför sällan diskuteras frågan om vad det är vi
mäter. Mätmetoderna tar inte hänsyn till vare sig
utarmning av naturresurser eller ökande sociala spänningar.
Problemet med ekonomin är inte att den växer, men hur den
gör det.
Förändringarna inom ekonomins område handlar både
om andra ekonomiska mål och om andra ekonomiska verktyg. Detta
gör att uppgiften är mycket komplex.
3. Formulera samhälleliga
mål.
Vi har egentligen inte några tydliga samhälleliga mål.
Individer har mål, men knappast samhället utom möjligen
på ett övergripande och diffust vis. Vi har organiserat oss
och utvecklat kompetenser på skilda sätt i samhället,
men inte tydligt visat vad vi skall använda kapaciteten till.
Den här uppgiften bör utgå från mycket
grundläggande frågor. Dessa utgör verktyg för att
klara ut vad vi egentligen vill. Sådana grundläggande
frågorna uppmärksammas knappast alls. Sannolikt bör de
formuleras på nytt och ställas brett i samhället.
Därmed funnes det möjligheter att avkräva svar
från dem som har politisk makt.
Det vore välgörande om humanister gav sig in i detta
område. Att förutsättningarna för våra liv
och samhällen undergår starka förändringar och att
vi byggt samhällsfunktioner på orealistiska
föreställningar borde skapa frågor hos humanister i
första hand. Det duger inte att förhålla sig
fåkunnig eller likgiltig inför detta, eller att se detta som
ett område för natur- och samhällsvetare.
Mötet mellan humaniora och politik är sannolikt minst lika
viktigt som det mera utvecklade mellan teknik och politik.
Samhällsutvecklingen har uppenbarligen styrts av vad vi tror oss
kunna göra, mera än av vad vi borde göra.
4. Peka ut en riktning för
förändring.
När vi vet vilka övergripande mål vi vill uppnå
är det dags att peka ut en samhällelig inriktning som
rimligen kan leda oss närmre målen. Att endast ange
mål och inte peka på en väg att nå dem kan
resultera i att vi beskriver en utopi som inte är möjlig att
uppnå. Anger man en riktning tvingas man konfrontera målen
med den aktuella situationen. Då kan man se både
möjligheter och svårigheter. Riktningen måste
således föreslås med hänsyn till vår
verklighetsuppfattning, och de arbetssätt som är möjliga
såväl organisatoriskt och ekonomiskt, som
opinionsmässigt. Denna uppgift kan ses som politisk i grunden.
Enighet kan möjligen nås om en principiell inriktning men
skiljaktigheter om vilka medel som skall användas kommer att
uppstå. Här kan man jämföra med demokratins
införande, där det fanns motsvarande skillnader.
Politik handlar om att skapa verklighet, inte att administrera ett
samhällssystem. Dessvärre är det mera av administration
än systematiskt samhällsbygge som många av dem som har
politiska uppdrag numera ägnar sig åt. Det vore en
värdig uppgift att tydligt peka ut en samhällsinriktning som
är förenlig med livets grundläggande
förutsättningar och bygga konkreta politiska förslag som
överensstämmer med den inriktningen. Frågor om det
framtida samhället skall kunna besvaras av människor med
politiskt ansvar. De har begärt att få makt och att
företräda oss. Då har vi rätt att ställa
större krav på dem i detta avseende än vi gör
idag.
5. Investera i uthålliga
funktioner och teknik.
Ett systematiskt samhällsbygge inriktat på uthålliga
funktioner är vad som krävs. Ett sådant kan utgöra
en långsiktig ekonomisk motor. Detta motsvarar den enorma
omdaning som industrialismen ledde till, men med tydligare och
långsiktigare förutsättningar.
Industrialismen genomfördes med möjligheter att ständigt
öka den samhälleliga energi- och materialomsättningen.
Den nya förändringen måste bygga på
hushållning inom givna ramar. Detta är en mycket större
utmaning, och kan inte klaras av tekniker och ekonomer enbart. Det
gäller att grundläggande förstå att det handlar om
ett historiskt unikt globalt samhällsbygge.
Det är aningslöst att tro att en förändring av
detta slag kan åstadkommas utan tydliga och skarpa verktyg. En
klar ansvarsfördelning och en tillräckligt kraftig styrning
är nödvändiga. Det måste fattas beslut som
tillåts verkar över en lång tid. I annat fall kan
trovärdigheten i förändringen minska.
En förändring av detta slag kan ses som en investering i nya
funktioner. Den måste genomföras innan oljebrist,
miljöstörningar eller liknande ger alltför litet
handlingsutrymme. Det handlar om att byta inriktning, från att
söka möjligheter att bibehålla nuvarande
förbrukningsökning men driven av andra energikällor,
till att uppnå största nytta från tillgängliga
resurser. Detta är en teknisk omdaning visserligen, men i än
högre grad en tanke- och attitydmässig förändring.
|