Gandhi om
Civilisationen -
i England, Europa och Indien,
i början av förra
århundradet...
några valda stycken ur
HIND SWARAJ (1909)
av Mohandas Karamchand Gandhi
[Swaraj: Självständighet, Hind: Indisk.]
ur Kapitel 5:
Tillståndet i England
Det nuvarande tillståndet i England är ömkligt.
Jag ber till Gud att Indien aldrig må hamna i samma svåra
situation. Dagstidningen är för de engelska väljarna
deras Bibel. De rättar sig efter sin dagstidning vilken oftast
är ohederlig. Samma fakta tolkas olika av de skilda tidningarna, i
enlighet med det politiska parti i vars intresse de redigeras. En
tidning kan anse en betydelsefull engelsman vara ett praktexempel
på hederlighet, andra kan se honom som totalt ohederlig.
Så detta folk ändrar därmed ständigt
uppfattning. Det sägs att de ändrar uppfattning vart sjunde
år. Detta folk kan följa en kraftfull vältalare som ger
dem inbjudningar, mottagningar, etc. Och som folket är, så
är också deras parlament. Ett karaktärsdrag har de
otvetydigt utvecklat: de skulle aldrig tillåta sig att ge upp
sitt land. Om någon enda person kastade ett ont öga i den
riktningen, skulle de slita ut det ögat. Men det betyder inte att
landet äger någon annan dygd eller att landet är
värt att imitera. Om Indien kopierar England är det min fasta
övertygelse att hon ödelägger sig själv.
Detta tillstånd i England beror inte på någon
besynnerlig brist hos det engelska folket, utan på den så
kallade moderna civilisationen. Detta är en civilisation bara till
namnet. Under den fördärvas och ödeläggs Europas
nationer för var dag som går.
ur Kapitel 6:
Civilisation
Det är ytterst sällan vi finner personer som
argumenterar emot sig själva. Och därför kritiserar de
som är berusade av den moderna civilisationen den knappast. Deras
strävan består i att leta fakta och argument som kan
stödja den, vilket de gör omedvetet i tron på att detta
är sant. En människa i drömtillstånd, tror
på sin dröm. Hon frigörs ur villfarelsen först
när hon vaknar upp ur sin sömn. En människas möda
under denna civilisations förbannelse är densamma som
för en människa i drömtillstånd. Det vi vanligtvis
läser är produkterna av den moderna civilisationens
försvarare, som utan tvivel kan räkna många briljanta
och även goda författare till sin skara. Deras skrifter
hypnotiserar oss. Och på så vis - en efter en - dras vi in
i strömvirveln.
Vilka förhållanden är det då man beskriver
med ordet "civilisation"? Först och främst det faktum att man
gjort det kroppsliga välbefinnandet till livsobjekt. Låt oss
ta några exempel. Folket i Europa bor nu i hus som är
bättre byggda än för hundra år sedan. Detta
betraktas som en viktig symbol för civilisation, och ett sätt
att främja kroppsligt välbefinnande. I forna dagar gick de
klädda i djurhudar och använde spjut som vapen. Nu bär
de långa byxor och - för att försköna sina kroppar
- ett stort urval av klädnader. I stället för spjut
bär de revolvrar med fem eller flera patroner. Om folk i ett annat
land adopterar europeiska vanor och klädedräkt, anses de ha
blivit civiliserade från vildheten.
Förr i tiden plogade folket i Europa sina jordar genom
manuellt arbete. Nu kan en enda man ploga ett vidsträckt
område genom ångmaskiner och därigenom ihopsamla stora
tillgångar. Detta kallas ett tecken på civilisation.
Förr var det bara ett fåtal människor som
författade värdefulla böcker. Nu skriver och trycker
varenda människa vadhelst man vill och förgiftar
människors sinnen med. Förr färdades man i kärror.
Nu rusar man fram i tåg i en hastighet av flera hundra kilometer
om dagen. Detta betraktas som civilisationens höjdpunkt. Det har
sagts att när människan utvecklas, skall de kunna färdas
i flygplan och nå varje del av världen inom några
timmar. Människor behöver inte längre använda sina
händer eller fötter. De behöver bara trycka på en
knapp för att få sina kläder i närheten. De
trycker så en annan knapp för att få sin tidning. En
tredje knapp, och en automobil väntar utanför. De kommer att
ha ett stort urval av utsökt serverade maträtter vid sin
sida. Allt genom maskinerier.
Förr i tiden när folk drabbade samman, mättes
deras kroppsliga styrka. Nu är det möjligt att utplåna
tusentals liv genom en enda man vid ett enda gevär bakom en kulle.
Detta är civilisation. Förr arbetade människor utomhus i
den fria luften, så mycket de själva ville. Nu samlas
tusentals arbetare och sliter för att behålla jobben i
fabriker och gruvor. Deras villkor är sämre än djurens.
De tvingas arbeta, med risk för eget liv i de mest farliga yrken,
för att betjäna miljonärer. Förr gjordes
människor till slavar på grund av fysiskt tvång. Nu
förslavas de genom frestelsen från pengar och den lyx som
pengar kan köpa.
Det finns nu sjukdomar som ingen drömde om tidigare, och en
armada av läkare upptagna av att upptäcka deras botemedel.
Och på så vis har sjukhusen blivit fler. Detta är
också exempel på civilisationen.
Vad mer kan jag säga? Denna civilisation tar ingen notis om
vare sig moral eller religion. En del tar på sig religionens
mantel och babblar om moral. Men, efter tjugo års erfarenhet, har
jag kommit till slutsatsen att omoral oftast predikas i moralens namn.
Denna civilisation strävar efter att öka det kroppsliga
välbefinnandet, och misslyckas även fullständigt i detta
avseende.
Denna civilisation har fått ett sådant grepp om
folket i Europa att de som lever i den framstår som halvt galna.
De saknar verklig fysisk styrka och mod. De upprätthåller
sin energi genom droger. De saknar förmåga att känna
sig tillfreds i ensamhet. Kvinnorna, som borde vara hushållens
drottningar, vandrar kring på gatorna eller slavar i fabrikerna.
Detta fruktansvärda tillstånd är en av orsakerna till
den för varje dag växande suffragettrörelsen.
Denna civilisation är sådan, att vi bara behöver
se tiden an och den kommer att förgöra sig själv. Enligt
Mohammeds lära kan den betraktas som en satanisk civilisation.
Hinduismen talar om den som Svarta Tidsåldern. Jag kan inte ge er
en heltäckande beskrivning. Den äter sig in i de vitala
organen av den engelska nationen. Parlamenten är de egentliga
symbolerna för slaveriet. Engelsmännen förtjänar
däremot vår sympati. De är kreativa och
företagsamma, och inte illasinnade. Jag respekterar dem. Deras
civilisation är inte en obotlig sjukdom, men vi bör aldrig
glömma att engelsmännen för närvarande är
påverkade av den.
ur Kapitel 13:
Vad är äkta civilisation?
Civilisation är det förhållningssätt som ger
människan färdriktningen på dygdens väg. Att
iakttaga moral är att vinna övertag över våra egna
sinnen och passioner. Och i den processen samtidigt lära
känna oss själva. På gujarati [språket i Gandhis
födelse-stat Gujarat, övers. anm.] är motsvarigheten
för civilisation detsamma som "gott uppförande".
Vi kan notera, att sinnet är en rastlös fågel; ju
mer den får, desto mer vill den ha. Och den blir aldrig
tillfredsställd. Ju mer vi göder våra passioner, desto
mer otyglade blir de. Våra förfäder insåg detta.
De såg hur välbefinnandet mestadels är ett mentalt
tillstånd. En människa är inte nödvändigtvis
mer lycklig för att hon är rik, eller olycklig för att
hon är fattig. De rika verkar oftast vara mer olyckliga, de
fattiga mer lyckliga. Våra förfäder såg att
verklig lycka och verkligt välstånd bestod i rätt
användning av våra händer och fötter.
Och dit den moderna civilisationens förbannelse ännu
inte nått, har Indien förblivit självständigt.
(Översättning: Jan Viklund, Gandhi TODAY)
Indian Home Rule or Hind Swaraj -
published in the Gujarat columns of Indian Opinion
11th and 18th December, 1909
ISBN 81-7229-070-5
- Navajivan Trust (1938)
www.forget-me.net/en/Gandhi/hind-swaraj.pdf
Gandhi TODAY
www.gandhitoday.org